Kebabdag (dag 17)

19 juni 2013 - Kesan, Turkije

Het was vandaag weer zwoegen. Een korte dag weliswaar, maar weer heet en met veel tegenwind. Zolang je fietst lekker, maar o wee, als je stopt of moet klimmen. Daar kan geen sauna tegen op. Ik fiets door annexatieland, voor de 1e Wereldoorlog Turkije maar toebedeeld aan Griekenland. De huidige grens bestaat uit de prachtige rivier de Evros, de grootste rivier die ik tot nu toe ben tegengekomen. De Turken zijn vriendelijk, maar ze weigeren me een stempel in mijn pellegrinopaspoort. Snappen zij veel. Een stempel op mijn visum krijg ik wel, in dat enorme grenskantoor, waar ik bijna de enige ben die wil passeren. Ook de Odos Egnatia de Griekse snelweg die hier begint, is leeg, heel bijzonder zo weinig grensverkeer. Echte vriendjes zijn het hier natuurlijk ook niet en Turken hebben relatief weinig auto's. De overgang van Orthodox Christelijk  naar Islam is erg groot, zo ook de prijzen, alles kost ineens maar 45% van de andere kant. Wat grenzen niet doen, behalve voor een blikje cola dat kost overal 80 cent. Eerst rustig kennisgemaakt in Ipsala een grensstadje, broodje kebab met karnemelk. Dan de laatste loodjes van vandaag naar Kesan, waar ik niets van verwacht. Ik moet een hotel omdat de oversteek van het schiereiland naar Tekirdag te groot is. Een middelgrote stad (50.000) waar helemaal niets te beleven is dan mensen kijken. In en klein eertentje biedt een Turkse jongen (17) een beetje met de nieuwsgierigheid en brede interesse van Henk, die duidelijk graag engels spreekt, me 2x thee aan (wat ik 2x aanneem). Hij vertelt dat het restaurant van zijn oma is. Hij, zijn oma en oom werken niet, daar hebben ze personeel voor en geen klanten overigens. Het is oneerlijk zegt hij. Grieken mogen in weekeinde hier komen winkelen, maar Turken mogen niet vrij reizen of alleen met een heel duur visum voor Europa. Het lijkt wel of iedereen hier een winkeltje runt en alleen de ander als klant heeft. De meeste hebben helemaal geen klanten. Prima hotel overigens voor 25 euro met ontbijt! Morgen een lange etappe die eindigt in de kustplaats Marmara ereglesi en dan is Istanbul nabij.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tom:
    20 juni 2013
    Ha Hein, het einde komt in zicht en Istanbul is een indrukwekkende stad. Succes met de laatste loodjes en geniet er van!!
  2. Patty:
    20 juni 2013
    heel veel succes met je lange dag en hopelijk een goede afsluiting.veel plezier met je vrouwtje in istanbul