Regendag (dag 10)

12 juni 2013 - Bitola, Macedonië

Om 8.30 vertrokken uit Ohrid. Ik heb Mimi wel een hand gegeven, maar geen foto gemaakt van zijn smerige pension. Het regent zo hard dat de evt. beesten die ik heb opgelopen wel wegspoelen. Het blijft de hele ochtend regenen, mijn fietsschoenen zompen weer. Ik ga relatief makkelijk de twee bergpassen van 1200 meter over, het laatste deel van de korte route (70 km) weer omlaag naar Bitola. Een prachtig bosgebied met weinig mensen. In de richting van het dal zo rond de 1000 m) komen er appels en peren). Ik leef vandaag op paracetemol en perzikken (50 cent per kg). Bij het koffiedrinken in Recen trof ik een opzichter die riolering aan het aanleggen was. Hij wees me naar een mooi hotel in Bitola, dat was dus ook weer een zorg minder. Ook weer in goed Engels vertelde hij dat hij zijn fiets ook in Nederland had gekocht. Diverse keren vragen anderen wat mijn fiets kost. Ik durf het niet te zeggen, met een netto maandsalaris van 250 euro voor de gemiddelde arbeider is men beter af om het niet te weten. In de middag naar het centrum van de stad gelopen (ca 8 km) weer een prachtige levendige stad, waarbij iedereen op het terras lijkt te zitten. Twee prachtige moskeeen (is dat met drie ee's, mijn leenlaptop kent alleen maar een een spellingscontrole in het cyrrillies) en twee kerken op nog geen 100 m broederlijk langs elkaar. Zit nu lekker te eten en mijn verhaaltje te doen op de laptop van de hoteleigenaar. Morgen op naar Griekenland (Edessa) voor weer een lange dag. Albanie en Macedonie zijn een aanrader voor iedereen.

1. Yvonne:
    12 juni 2013
    Heerlijk om te lezen en een welkome afwisseling. Enjoy your trip!
  2. Gertie:
    13 juni 2013
    'Naar Rome fietsen is een makkie als je niet naar Rome fietst' zo citeer ik ilja pfeijffer uit Filosofie van de heuvel.
    Nou fiets je niet naar Rome, Hein, maar de gedachte is mIsschien hetzelfde? als je niet nadenkt over de afstand, het afzien, is het mogelijk om elke dag een stuk te fietsen. En al fietsend elke km te ervaren.
    Je verhalen zijn prachtig, erg leuk om een beetje mee te fietsen (zonder regen, zadelpijn en zere knieen, dat dan wel :)