Paspoort kwijt dag (dag 13 vandaar!)

15 juni 2013 - Stavros, Griekenland

Ik wilde snel weg uit die grote drukke stad. Steden maken me onrustig. Als bijen in een enorme bijenkorf, daar zit ik dan in als vreemd hommeltje. Toch biedt een stad ook een soort geborgdheid, lekker zonder doel ronddwalen. Ik baal van mijn paspoort. (Je begint op Lianne te lijken is de reactie van Mirjam). Het duurt nog tot 13.00 uur voordat ik mijn paspoort werkelijk terug heb. De pakketpost van de landelijke busmaatschappij doet zijn werk goed en het hotel neemt de kosten. Dan de stad nog uitkomen. Dat is nog niet zo makkelijk, een stad in is simpel, je volgt de wegen die samensmelten tot je een grote kerk op plein tegenkomt. Maar ue stad uit is andere koek, zeker met een fiets. Er is in Griekenland bijna geen bewegwijzering en als je de weg vraagt sturen ze je met zekerheid de snelweg op.

Een uur later ben ik zover en het is meteen weer 500 m klimmen bergop bij 35 gr. Verder een saaie tocht met veel tegenwind door een gortdroog landschap met zonnebloemen en olijfbomen. Geen Edessa dus!.

Het is al 19.00 uur als ik het schiereiland ben overgestoken en aankom aan in Stravos, waar het goed toeven is. Een leuk strandplaatjes tussen prachtig groene bergen. Ik pak het eerste de beste inieminie appartementje aan het strand. Eerste werk, kleren wassen anders zijn ze morgen niet droog. Dan biertje en rundspatzieren. Weinig Nederlanders hier, veel Serviers en Macedoniers met dikke auto's. Voor hun is dit wat ons Renesse is voor de Duitsers. Het maakt de Grieken niet uit, euro's zjn euro's. Lekker gegrilde sardines gegeten met salade. En te veel witte wijn. Morgen naar Kavala.

1. Frank:
    16 juni 2013
    Wat een gedoe met zo'n paspoort. Maar gelukkig toch goed gekomen. Vandaag zijn we in Hoofddorp bij Santiagogangers geweest die we vorig jaar ontmoetten. Om als voorbereiding voor onze tocht over hun fietsen-naar-Rome-ervaringen te horen. Mooie tocht verder en hopelijk is die verkoudheid op zijn retour.
  2. Lianne:
    16 juni 2013
    Begin jij op mij te lijken, of lijk ik gewoon op jou? ;-) Pap ik heb zo wel een klein beetje medelijden met je hoor! Denk maar aan je (heel soms vervelende) dochter dan heb je vast snel weer behoefte aan rust! Nog een weekje doorzetten en genieten pap! Je mag dan echt trots zijn op jezelf! X lianne
  3. Arris en Jannet:
    hallo Hein,

Wat een tochten maak je zeg, we volgen je via de computer.
    Balen van je paspoort, maar ik lees dat het alweer goed is gekomen. Geniet er nog een paar dagen van, succes. Arris en Jannet
  4. Henk:
    17 juni 2013
    Ik heb zelfs juist altijd het idee dat een stad uit makkelijker is dan in. Gewoon één kant op fietsen tot de huizen ophouden.
  5. Richard Sch.:
    18 juni 2013
    Hoi Hein! Hoorde van tante Bert & Mien van jouw fietsavontuur. Tof man; ben jaloers... 'k Was afgelopen za. in R'stein voor de 13Heuvelentocht (110 km. maar...). Voor herhaling vatbaar. Tip: geniet van het landschap en de natuur & veel foto's maken. Heel veel succes. Je neef.