Macedonie (dag 8)

10 juni 2013 - Ohrid, Macedonië

En wij maar denken dat Europa ophoudt bij de grens van Oostenrijk, dan komen er nog een stuk of 20 landen achteraan die we een tijdje zijn vergeten. Ze voelen zich hier echt Europiaan. De ene helft heeft nog een ezel, de andere helft een Mercedes, het statussymbool van de nieuwe rijkdom.

Het is de hele dag berg op, van 160 m boven mediteraan zeeniveau in Elbasan naar 1025, de grens tussen Albanie en Macedonie. Ik heb niet gelopen, maar fijn fiets klaagt wel, hij kraakt als de neten. In trans fietsend herinner ik me, dat ik 5 jaar geleden deze fiets heb gekocht omdat hij van staal is, dan kunnen ze onderweg evt.het frame lassen. Op de pas zie ik het prachtige meer van Ohrid al liggen. Ik moet eerst nog 30km (meer 1/4 rond) voordat ik om 16.30 in Ohrid ben. Onderweg ontmoet ik Alex, die me de b&b van vriend Mimi aanbeveelt. Voor 10 euro (en dat is eigenlijk al te veel). Ik blijf, de refugio's in Spanje waren ook niet alles. Mimi heeft 30 jaar geleden al kamers verhuurd aan Amerikanen, toen er nog geen andere touristen waren. Hetzijn dezelfde kamers, nu wacht hij op fietsers uit Holland. Hij (68) heeft op het ministerie gewerkt en spreekt vloeiend Engels. Door de drank is hij het meeste vergeten (volgens eigen zeggen) maar slechter dat het Engels van mij is het niet. Voor het eerst in 8 dagen hoor ik overal weer Nederlands. Macedonie is IN bij touroperators ! Dat snap ik, voor ca 1 euro voor een halve liter bier. Van de 33 kerken verdeeld over 3 geloven (Katholiek, Orthodox en Moslim) bekijk ik er een paar. Een prachtige middelgrote stad. Morgen rustdag, bootje varen op het meer denk ik. Ik dwing me er toe, want eigenlijk wil ik door.

1. Wim:
    10 juni 2013
    Leuk om je avonturen te lezen, Hein! Ohrid heb ik ruim 30 jaar geleden ook bezocht. Weinig Nederlanders toen, maar ben er ook geen Amerikanen tegen gekomen, zover ik me kan herinneren. Albanie mochten we niet in en de Albanezen die in Macedonie / voormalig Joegoslavie woonden bekogelden de toeristen toen nog met stenen. De politie dwong ons een flink eind om te rijden. Ze zijn een stuk vriendelijker geworden die Albanezen als ik je verslag lees.
    Geniet van je rustdag en veel plezier nog met de rest van je fietstocht!
  2. Frank:
    10 juni 2013
    Als ik dit zo lees, begint het te kriebelen; dan wil ik ook. Nog 2 maanden wachten; eerst jouw verhalen als je terug bent. Zag vandaag Tonny die weer terug is van Santiago. Veel plezier!
  3. Wilco:
    11 juni 2013
    Wat klinkt het allemaal goed Hein! Volgens mij ben je weer helemaal in je element :)

Geniet van het vervolg van je reis naar Istanbul!
  4. Caroline, Nicoline, Sandra, Anita:
    11 juni 2013
    Wat een avontuur al in zo'n korte tijd. Zet 'm op!
    Het zonnetje schijnt in Boxtel dus we gaan er vandaag weer lekker tegenaan bij het schap. Tot horens!
  5. Marlies:
    Hoi Hein,
    Wat enorm leuk om je reis op deze manier te kunnen volgen.
    Pittig, maar ook erg bijzonder dat je dit kunt meemaken.
    Geniet er van!