Kersendag (dag 11)

13 juni 2013 - Édessa, Griekenland

Vandaag de grens naar Griekenland over. Het vierde land op mijn route. Ik vertrek met een goede uitsmijter met bacon achter de kiezen. Er worden me nog twee flessen water toegestopt, een route gewezen en er bij verteld dat ik in Grieks Macedonie, niet moet zeggen dat ik in Macedonie ben geweest. En het klopt, bij mijn eerste ervaring in Griekenland wordt ik terrecht gewezen en 10 minuten later weet ik de hele geschiedenis, hoe het komt dat twee landen eigenlijk een zijn maar het nooit geworden zijn. Het ligt gevoelig bij de grieken. De route is droog vandaag en gemakkelijk, de 105 km gaan grotendeels omlaag door kersenland, grote zwarte griekse kersen. Mijn luch bestaat uit kersen. Griekenland is groen, anders dan ik gverwacht had. Maar Edessa is dan ook bekend om zijn water en de drie 80m hoge watervallen. De prijzen zijn wel even schrikken hier 2-3x zo duur als in Macedonie en duurder dan in Italie. Koffie weer 2 euro en een biertje 3,50. Of dat betekent dat ze ook belasting betalen weet ik niet maar overal krijg ik wel bonnetjes. Mijn hotel staat in de Via Egatia straat, toeval bestaat niet, ik zit dus nog goed. Mooie stad om nog een paar uur rond te lopen, wat ik overigens elke dag doe. Vroeg naar bed, mijn verkoudheid heeft me flink te pakken. Morgen richting Middelandse zee. Tesselonika !

1. Frank:
    13 juni 2013
    Je schiet goed op! Ga zo door. Vandaag op het werk hadden we te maken met een gigantische zwerm bijen naast het kantoor. Ze bleven daar eem half uur zwermen tot dat de koningin een plekje in een boom bij de parkeerplaats had gekozen. Binnen een paar minuten hing er een 'klont' bijen van zeker een half meter lang en 30 cm breed. Trok veel bekijks. Later heeft een imker het volk uit de boom 'geschept' met behulp van een hoogwerkertje. Ach en zo hadden wij ook iets vandaag! En als toegift jouw relaas dat altijd weer leuk is om te lezen en zo mee te kunnen leven.